Kontakt z torre.pl (pon.-pt. 9-17)

PROSIMY O PRZECZYTANIE ORAZ AKCEPTACJĘ POLITYKI OCHRONY DANYCH TORRE POPRZEZ ZAZNACZENIE POWYŻSZEGO OKIENKA (CHECKBOXU)
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera. Prosimy sprawdzić konto email. Za chwilę otrzyma Pan/Pani link do potwierdzenia subskrypcji.

Togo, Benin: Afryka. Kraina i Festiwal Voodoo

Afryka. Kraina i Festiwal Voodoo

Termin(y):

  • 30.12.2020-12.01.2021
  • 30.12.2021-12.01.2022

Trasa:

Lome, Kpalime, Atakpame, Sokode, Defale, Kabye, Somba, Tamberna, Natitingou, Taneka, Abomey, Dassa, Ganvie, Cotonou, Lome

Kod wyjazdu:

TGO1201230
(0)

Wyprawa do najbardziej odległych regionów Togo i Beninu.
Główną atrakcją jest Festiwal Voodoo w Beninie - najsłynniejszy festiwal w Afryce Zachodniej
Prawdziwe życie, spotkania z tradycyjnymi wodzami i starożytnymi duchami.
W sercu regionów gdzie powstało voodoo, zobaczymy praktykujących transowe tańce i dowiemy się jak wielki jest duchowy wpływ lokalnych kultów. Kierując się w głąb lądu – ku sawannie, odkryjemy lud Taneka, żyjący w skalistych górach i lud Tamberma z ich bajkowymi domami z gliny Zobaczymy pozostałości po wiekach złota i handlu niewolnikami.

 

Wyprawa do najbardziej odległych regionów Togo i Beninu.
Główną atrakcją jest Festiwal Voodoo w Beninie - najsłynniejszy festiwal w Afryce Zachodniej
Prawdziwe życie, spotkania z tradycyjnymi wodzami i starożytnymi duchami.
Wzdłuż wybrzeża, w sercu regionów gdzie powstało voodoo, zobaczymy praktykujących transowe tańce i dowiemy się jak wielki jest duchowy wpływ lokalnych kultów na ludzi. Kierując się w głąb lądu – ku sawannie, odkryjemy lud Taneka, żyjący w skalistych górach, potem lud Tamberma z ich bajkowymi domami z gliny. Zobaczymy pozostałości po wiekach złota i handlu niewolnikami.


Dzień 1 Lome - Togo

Spotkanie na lotnisku w Warszawie. Przelot do Lome w Togo. Transfer do hotelu. Nocleg.
Posiłki nie ma w cenie
Nocleg Hotel Sarakawa lub Napolen Lagoon 3* lub podobny klasą (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 2 Lome - Togo

Lomé, stolica Togo, jest jedynym afrykańskim miastem, które było kolonią niemiecką, brytyjską i francuską. Jest to jedna z niewielu stolic, która leży tuż przy granicy innego państwa. Elementy te wpływają na jego unikalną tożsamość, odzwierciedloną w stylu życia jego mieszkańców i architekturze miasta: w Lome spotykają się ludzie różnych nacji, trwa ożywiony handel, mieszają się różne kultury, tworząc kosmopolityczne miasto, pomimo jego niewielkich rozmiarów. Zwiedzimy: główny market ze słynnymi kobietami “Nana Benz”, które kontroluja handel drogimi “pagne” (=ubraniami) przywożonymi z Europy i rozprowadzanymi do calej Afryce Zachodniej (market niestety został ostatnio częściowo strawiony przez ogień, ale jest odbudowywany), kolonialne budynki w dzielnicy administracyjnej, gdzie wciąż czuje sie kolonialna atmosferę oraz targ fetyszów, na którym możemy znaleźć wszelkie niezbędne mikstury miłosne i magiczne - to tutaj przybywają wszyscy adepci lokalnych animistycznych religii, aby kupić przedmioty niezbędne do praktykowania swoich kultów. Zobaczymy wiele „gris-gris” (talizmanów voodoo) przygotowanych, aby pomóc nam rozwiązać nasze codzienne problemy.

Wieczorem lekcja gotowania: zapraszamy do gotowania obiadu u profesjonalnego szefa kuchni. Poznacie właściwości i smak surowych lokalnych produktów i sposoby w jakie można połączyć je z innymi składnikami i technikami gotowania pochodzącymi z zagranicy. Jeśli wolicie odpocząć w pokoju, możecie spotkać się z grupą po zajęciach i zjeść razem kolację.
Dla chętnych muzyka na żywo w lokalach w mieście: reggae, jazz, muzyka afrykańska … podążajmy za rytmem, aby odkryć tętniące życiem nocne Lomé! (opcjonalnie – dodatkowy koszt)
Posiłki B – L – D
Nocleg Hotel Sarakawa lub Napolen Lagoon 3* lub podobny klasą (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 3 Z Lome do Kpalime (140km, ok 3-4h jazdy) - Togo

Z Lome przenosimy się do lasów tropikalnych otaczających Kpalime, miasto o bogatej przeszłości kolonialnej, które jest obecnie ważnym centrum handlu kakao i kawą. Popołudniowy spacer po lesie tropikalnym. Pod okiem lokalnego entomologa poznamy endemiczne motyle i kolorowe owady.
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel Parc Residence lub podobny (pokoje z lazienkami I klimatyzacją)

Dzień 4 Taniec ognia. Kpalime-Sokode (320km, ok 5h jazdy) - Togo

Kierujemy sie na północ. Przystajemy w Atakpame, typowym afrykańskim miasteczku, położonym na wzgórzach, w którym można znaleźć i zakupić wszelkie produkty pochodzące z nieodległych lasów. Atakpame było pierwotnie zamieszkane przez ludy Ewe i Joruba. W XIX wieku tędy przebiegała główna linia kolejowa z Lome do Blitta, a teraz jest sercem regionu, gdzie dzięki zręcznej pracy na małych krosnach tkackich, mężczyźni tworzą duże tkaniny o jasnych kolorach zwaną „Kente”.

Jedziemy dalej na północ, odwiedzając po drodze niektóre wioski i lokalne targi. Mieszkańcy pochodzili pierwotnie z północy kraju i zachowali wciąż swoje tradycje. Wieczorem przyjeżdżamy do wioski ludu Tem aby zobaczyć Taniec Ognia. W centrum wioski wielki ogień oświetla uczestników. Tańczą do hipnotycznego rytmu a później chodzą po żarzących się węglach, podnoszą żarzące się węgle, przesuwając je nad ciałem i wkładając do ust – wszystko bez oznak paniki, lęku czy bólu. Odwaga? Autosugestia? Magia? Czy może fetysze chronią ich przed bólem?
Posiłki B – L - D
Nocleg Hotel Central lub podobny ( pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 5 Lud Bassar. Sokode-Defale (230km, ok 5h jazdy) - Togo

Dalej na zachód odwiedzamy region zamieszkały przez lud Bassar. Mieszkają w dużych glinianych domach ze stożkowymi dachami i dzierżą sekret bardzo starego procesu produkcji żelaza - będący połączeniem geologii i alchemii. Na przykład, stare kobiety są jedynymi, które mogą wspinać się po górach otaczających wioski, gdzie zbierają kamienie zawierające żelazo, a mężczyźni nie mogą być aktywni seksualnie podczas procesu topienia, jeśli chcą, aby cały proces przebiegł pomyślnie. Spotkamy się także z tradycyjnymi naczelnikami Bassar,
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel Defale lub podobny (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 6 Lud Kabye – wokół Defale - Togo

Droga przez pagórkowate regiony oferuje atrakcyjne krajobrazy. Odwiedzamy region wokół masywu Kabye, zamieszkany przez lud o tej samej nazwie. Ich domy nazywane są „Soukala” - są to grupy chat połączone murem. W każdym domu mieszka jedna, patriarchalna rodzina. Bardzo interesujące – Kabye to kowale, którzy nadal pracują z ciężkimi kamieniami zamiast młotów. Kobiety zaś wykonują tradycyjną ceramikę i chaarakterystyczne podłogi w chatach, wykonane w starym stylu z kawałków swojej ceramiki.
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel Defale lub podobny (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 7 Gliniane zamki. Defale-Natitingou (200km, ok 5h jazdy) – Togo i Benin

Wjeżdżamy do Beninu. Jesteśmy w Górach Atakora. Somba & Tamberma - są to małe średniowieczne zamki - jeden z najpiękniejszych przykładów tradycyjnej architektury afrykańskiej. Ich styl zachwycił awangardowego architekta Le Corbusiera, który nazwał je „rzeżbioną architekturą”. Domy są ręcznie budowane, glina warstwa po warstwie z dodatkami w postaci okrągłych kulek mułu. O silnych wierzeniach animistycznych mieszkańców świadczą duże kapliczki - o formie fallicznej - przy wejściu do domów. Za zgodą starszych wchodzimy do ich domów, aby lepiej zrozumieć ich styl życia. Ich domy są projekcją kosmologii - parter, z jego ciemnością, reprezentuje śmierć i jest miejscem przodków; drugie piętro, otwarte na niebo, reprezentuje życie i jest miejscem, w którym babcie opiekuja się noworodkami, dopóki „nie dowiedzą się”, który przodek powrócił pod jego postacią do nowego życia - tylko wtedy dziecko będzie mogło zejść z tarasu. Rodzina, zapasy żywności i różne rzeczy - trzymane są w ufortyfikowanym domu, dla bezpieczeństwa i przetrwania w przypadku ataku wrogów. Przez wieki mieszkańcy szukali schronienia w górach Atakor, aby uciec przed muzułmańskimi handlarzami niewolników z północy.

Spotkamy się z ludem Betammaribe (alias Somba), którzy żyją w tym samym naturalnym środowisku gór Atakora, jak Tamberma. Podobnie budują również ładne zamki z gliny, jednak w przeciwieństwie do Tambermy, mają bardzo sugestywne rytuały inicjacyjne. Młodzi mężczyźni w wieku od 18 do 20 lat mają brzuchy ozdobiane delikatnymi i złożonymi wzorami geometrycznymi. To skaryfikacje. Są głęboko przekonani, że te blizny są jedynym sposobem, aby stać się „prawdziwymi” mężczyznami. Dziewczęta również przechodzą rytuał skaryfikacji, ale w ich przypadku robią to później - w wieku 20-22 lat. Jeśli dziecko zostanie poczęte przed tą inicjacją, skaryfikacja jest przeprowadzana na początku ciąży, ponieważ brak blizn może stać się szkodliwy w procesie porodu. Wielka liczba bardzo cienkich blizn na twarzach to znak, że są Betammaribe.
Posiłki: B – L - D
Nocleg Hotel Tata Somba lub podobny

Dzień 8 Taneka. Z Natitingou do Dassa (350 km – czas jazdy 8 hr) – Benin

Dojeżdżamy do obozu Fulanów. Fulanie to głównie pasterze. Mężczyźni przemieszczają się ze swoimi stadami, a kobiety opiekują się obozem, doją krowy i produkują masło na sprzedaż. Fulanie słyną z urody. W rzeczywistości słowo „Fulani” oznacza „piękno”. Piękne tatuaże na twarzy wysyłają wiadomości do osób, które rozumieją ich język; piękne smukłe ciała na straży swoich stad, wyglądające jak kropka na horyzoncie, piękne oczy kontemplujące tak wiele krajobrazów podczas wędrówek w poszukiwaniu pastwisk dla ich zwierząt. Ich piękno jest proporcjonalne do ich powolności. Tajemnicze postacie: wydają się być wolniejsze niż ktokolwiek inny, a jednocześnie poruszają się bardziej dystyngowanie niż ktokolwiek inny. Oto tajemnica ludzi, którzy nauczyli się oswajać czas i przestrzeń, historię i geografię.
Po południu zwiedzamy stare wioski Taneka położone na górze o tej samej nazwie. Wsie składają się z okrągłych ceglanych chat, pokrytych stożkowym dachem. Górna część wioski jest zamieszkana przez młodzież w okresie inicjacji i przez szamanów, okrytych kozimi skórami i z nieodłaczną fajką. Ten lud zamieszkuje na miejscu, którego oryginalni mieszkańcy (pochodzący z plemienia Kabye) wywędrowali w góry w IX wieku. Od tego czasu przywędrowały tu kolejne, tworząc kulturowy tygiel - każda grupa zachowała swoje własne kulty i obrzędy inicjacyjne, a także własne instytucje religijne i polityczne. Będziemy wędrować pośród wiosek, ścieżkami wytyczonymi wokół skał i tajemniczych rzeźbionych znaków. Możemy spotkać młodych, ubranych jedynie w przepaski i amulety lub starszych kapłanów ubranych w skóry. Taneka wierzą, że aby stać się mężczyzną, potrzeba czasu, cierpliwości i wielu poświęceń. Inicjacja jest procesem życiowym rozciągniętym w czasie, a nie punktem dzielącym życie na “przed” i “po”. Jedziemy na południe. Zobaczymy animistyczną “kaplicę” Savalou
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel Jeko lub podobny (wszystkie pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 9 Brama do krainy vodoo. Okolice Dassa – jazda ok 80km, 2h – Benin

Dassa jest siedzibą starego królestwa założonego przez Olofina w 1385 r. W mieście są nadal miejsca pamiętające panowanie tej długowiecznej dynastii. Spacer po wzgórzach zabierze nas do świętego miejsca, w którym kiedyś chowano królów - do dziś jest ono chronione przez kilka bóstw voodoo. Spotkamy się z lokalnym naczelnikiem. Po południu zabaczymy stroje i maski Egun. Reprezentują duchy zmarłych i według miejscowej ludności „są” zmarłymi. Mężczyźni w maskach reprezentujących Egun inicjują obrzędy. Ubrani w jaskrawe kolorowe ubrania wychodzą z lasu i idą procesją ulicami wioski, skacząc w kierunku każdego głupiego widza, który odważy się podejść zbyt blisko. Nie chcesz żeby Egun cię dotknął, ponieważ jeśli to zrobi, istnieje niebezpieczeństwo śmierci - więc uważaj! Niektóre osoby dotknięte przez Egun natychmiast zapadają się pod ziemię, ale na szczęście szybko się regenerują. Po przybyciu do wioski maski wykonują rodzaj walki byków, która ma na celu wzbudzenie strachu i szacunku.
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel Jeko lub podobny (wszystkie pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 10 Afrykańskie Królestwa – z Dassa do Abomey (100 km – czas jazdy 2h) – Benin

Jedziemy do Abomey gdzie zobaczymy Pałac Królewski. Ściany pałacu są udekorowane reliefami-symbolami dawnych królów Dahomeju. W szczycie swej potęgi król miał w swoim haremie 4 tys żon. Teraz znajduje się tu muzeum wpisane na listę UNESCO, gdzie można zobaczyć należące do dawnych królów: trony, ołtarze, posągi, stroje i broń. Wielkość i siła Dahomeju bazowały na handlu niewolnikami – Dahomej był w ciągłym stanie wojny z sąsiadami i król zdobywał tysiące jeńców, których sprzedawał jako niewolników. W skład armii królewskiej wchodził żeński batalion, który słynął ze swej odwagi i okrutneści. W centrum królewskiego dziedzińca jest świątynia, zbudowana z mieszanki gliny i złotego pyłu ugniecionego z krwią tysięcy ludzkich ofiar. Historycy lubią podkreślać „świecki” aspekt panowania króla. Chociaż króla nie uważano za boga ani kapłana, ale składano na jego grobie wiele ludzkich ofiar. Władcy Dahomeju cieszyli się poważaniem - pod koniec XVIII wieku królowie Francji i Dahomeju wymienili się swymi przedstawicielami dyplomatycznymi.

Po południu zobaczymy spektakularne maski do tańca - Gelede.
Gelede jest jednocześnie kultem, tajnym stowarzyszeniem i maską. Przede wszystkim jest to kult Oudua: wielkiego bóstwa, uosabiającego starą Matkę-Ziemię. Gelede jest także córką Ouguna, boga żelaza i jednym z głównych bogów religii voodoo w południowym Beninie. Ale Gelede jest także tajnym stowarzyszeniem, które trzyma maski Gelede i organizuje specjalne tańce. Przedstawienia Gelede przypominają nasz zachodni „teatr”, w którym każda maska przedstawia postać, często humorystyczną lub ironiczną. Ten teatralny aspekt masek ma za zadanie edukować, a nie tylko bawić wioskę. Żelowa maska ma kobiece rysy, ale jest noszona przez mężczyzn, przebranych za kobiety i tańczących w niesamowity sposób: zespół złożony jest z ponad 20 pieśniarzy, tańczących w dużym kręgu z dwoma dużymi bębnami pośrodku. Otoczony jest publicznością, szczęśliwą i podekscytowaną, śpiewającą, śmiejącą się i klaszczącą w dłonie.
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel Sun City lub podobny

Dzień 11 Na palach– z Abomey do Cotonou (150 km – czas jazdy 3h) – Benin

Przepływamy łodziami motorowymi jezioro Nokwe i dopływamy do Ganvié, największej i najładniejszej w Afryce miejscowości zbudowanej na palach na jeziorze. Około 25000 mieskańców z ludu Tofinou zbudowało tu swoje swoje domy na tekowych palach. Trudnią się głównie rybołówstwem. Życie codzienne spędzają po dużej części w łodziach wiosłując swoimi kolorowymi wiosłami. W tych łodziach mężczyźni łowią ryby, kobiety handlują na wodnym targu a dzieci płyna do szkoły.
Miasto Cotonou pogrąża się w ciągłym chaosie ruchu spowodowanym przez tysiące zemidjanów (taksówkarzy) ubranych w fioletowe lub żółte uniformy. W rezultacie miasto podąża za rytmem sygnalizacji świetlnej, zatrzymując i ponownie uruchamiając zemidjany w całym mieście. To show o rzadkiej intensywności!
Wizyta w fundacji Zinsou: Jest to pierwsza prywatna benińska fundacja poświęcona współczesnej sztuce afrykańskiej. Została utworzona w czerwcu 2005 r. Fundacja Zinsou, pozostaje głęboko zaangażowana w działalność kulturalną i społeczną. Zobaczymy wystawę, w której eksponaty pochodzą ze złotej ery królestwa znad Zatoki Gwinejskiej.
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel - pokoje z łazienkami i klimatyzacją

Dzień 12 Festival Voodoo - Benin

Każdego 10 stycznia w Beninie odbywają się uroczystości, honorujące tradycyjną religię i wszystkie związane z nią kulty. W szczególności okolice Ouidah są miejscem, gdzie odbywają się dziesiątki ceremonii voodoo, gromadzące tysiące adeptów kultu, tradycyjnych wodzów i kapłanów fetyszy. Sam Festiwal trwa 3h i główne pokazy odbywają się przeważnie w godzinach 10-13.

Ouidah zostało zdobyte w XVIIIw przez Królestwo Dahomeju i stało się jednym z głównych portów niewolniczych. Dzisiaj Ouidah to afro-brazylijska architektura. Tutaj Świątynia Pytonów stoi twarza w twarz z katolicką katedrą. Wyluzowany styl życia mieszkańców harmonizuje z grzmotem odległych fal i rytmem bębnów - ponadczasową atmosferą Bruce'a Chatwina opisaną w jego książce „Wicekról Ouidah”. Do obejrzenia Festiwalu Voodoo wybierzemy najlepsze miejscowości - festiwal odbywa się w całym regionie wokół Ouidah.

Dzisiaj lub następnego dnia - w odległej, ukrytej wiosce dołączymy do ceremonii Voodoo: szalony rytm bębnów i śpiewy adeptów pomagają wzywać ducha voodoo, który następnie przejmuje w posiadanie niektórych tancerzy. Popadają w głęboki trans: oczy się wywracają, grymasy, drgawki, brak wrażliwości na ogień lub ból. Sakpata, Heviesso, Mami Water to tylko niektóre z bóstw voodoo, które mogą się pojawić. W tej wąskiej wiosce, otoczonej magiczną atmosferą ceremonii, w końcu zrozumiemy, co ludzie mają na myśli, mówiąc: „W waszych kościołach modlicie się do Boga; w naszym sanktuarium voodoo stajemy się Bogiem! ”
Posiłki B – L - D
Nocleg: Hotel - wszystkie pokoje z łazienkami i klimatyzacją

Dzień 13 W Sercu krainy voodoo – z Cotonou do Lome (150km, 5h jazdy) – Benin, Togo

Wzdłuż wybrzeży Togo i Beninu voodoo jest religią przekazaną przez przodków i nadal jest żarliwie praktykowana. Chociaż według wielu ludzi Zachodu voodoo jest tylko wulgarną formą czarnej magii, w rzeczywistości voodoo jest prawdziwą religią, znacznie bogatszą i bardziej złożoną niż ludzie często myślą.

Przekraczmy granicę z Togo. Przejazd na lotnisko do Lome. Odlot
Posiłki: B - L

Dzień 14 Warszawa

Przylot do domu

 

Zgłoszenie

Grupa: 10-15 osób + pilot

Koszt: 12700zł

  • Zaliczka : 3000zł
  • Pozostała część – 40 dni przed wylotem

W cenie

  • pilot polski
  • transfer z/na lotnisko w Lome i w Accra
  • przejazdy mikrobusem Toyota Coaster
  • lokalny przewodnik
  • wycieczki i zwiedzanie jak w programie
  • noclegi w pokojach 2os z łazienkami w hotelach
  • wszystkie posiłki opisane w programie
  • woda mineralna w busie
  • wstępy
  • lokalne podatki
  • ubezpieczenie AXA KL 100.000 euro, NNW 4 tys euro

Usługi poza ceną

  • lot międzynardowy (ok. 4000zł z Warszawy, ok. 3000zł z Berlina)
  • wizy – łącznie ok. 100eur
  • woda mineralna i drinki podczas posiłków
  • opcjonalny występ muzyczny w Lome
  • usługi tragarzy
  • opłaty za fotografowanie
  • tipy

"Jedynka" na życzenie - 480eur

Informacje o Imprezie dla Klienta i Podróżnego

Niniejszy dokument realizuje obowiązki Organizatora wynikające z art. 40 Ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Nazwa handlowa Organizatora: Torre Sp. z o.o.
Adres Organizatora: ul.Szlak 77/222, 31-153 Kraków
Numery telefonów Organizatora: +48 12 444 78 80 ; +48 22 350 72 85
Adres poczty elektronicznej Organizatora: torre@torre.pl
Dane kontaktowe osoby reprezentującej Organizatora: Artur Urbański biuro@torre.pl, tel 698-900885

Numer Imprezy: TGO1211230

Nazwa Imprezy: TOGO BENIN. Afryka. Kraina i Festiwal Voodoo

1. Informacje ogólne

Czas trwania Imprezy: 2020/12/30 - 2021/01/12

Miejsca pobytu: Lome, Kpalime, Atakpame, Sokode, Defale, Kabye, Somba, Tamberna, Natitingou, Taneka, Abomey, Dassa, Ganvie, Cotonou, Lome

Trasa: Lome, Kpalime, Atakpame, Sokode, Defale, Kabye, Somba, Tamberna, Natitingou, Taneka, Abomey, Dassa, Ganvie, Cotonou, Lome

Liczba noclegów zapewnianych w trakcie Imprezy: 11

Środki transportu: mikrobus lub minibus

Przejazdy i czasy przejazdów: podane w programie

Obiekty zakwaterowania: podane w programie

Posiłki: w cenie: 11 śniadań, 11 lunchów, 10 kolacji

Szczegółowy program zwiedzania:

Dzień 1 Lome, Zatoka Gwinejska -Togo
Spotkanie na lotnisku w Warszawie. Przelot do Lome w Togo. Transfer do hotelu. Nocleg.

Posiłki nie ma w cenie

Nocleg Hotel Sarakawa lub Napolen Lagoon 3* lub podobny klasą (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 2 Lome - Togo
Lomé, stolica Togo, jest jedynym afrykańskim miastem, które było kolonią niemiecką, brytyjską i francuską. Jest to jedna z niewielu stolic, która leży tuż przy granicy innego państwa. Elementy te wpływają na jego unikalną tożsamość, odzwierciedloną w stylu życia jego mieszkańców i architekturze miasta: w Lome spotykają się ludzie różnych nacji, trwa ożywiony handel, mieszają się różne kultury, tworząc kosmopolityczne miasto, pomimo jego niewielkich rozmiarów. Zwiedzimy: główny market ze słynnymi kobietami “Nana Benz”, które kontroluja handel drogimi “pagne” (=ubraniami) przywożonymi z Europy i rozprowadzanymi do calej Afryce Zachodniej (market niestety został ostatnio częściowo strawiony przez ogień, ale jest odbudowywany), kolonialne budynki w dzielnicy administracyjnej, gdzie wciąż czuje sie kolonialna atmosferę oraz rynek fetyszów, na którym możemy znaleźć wszelkie niezbędne mikstury miłosne i magiczne - to tutaj przybywają wszyscy adepci lokalnych animistycznych religii, aby kupić przedmioty niezbędne do praktykowania swoich kultów. Zobaczymy wiele „gris-gris” (talizmanów voodoo) przygotowanych, aby pomóc nam rozwiązać nasze codzienne problemy.

Wieczorem lekcja gotowania: zapraszamy do gotowania obiadu u profesjonalnego szefa kuchni. Poznacie właściwości i smak surowych lokalnych produktów i sposoby w jakie można połączyć je z innymi składnikami i technikami gotowania pochodzącymi z zagranicy. Jeśli wolicie odpocząć w pokoju, możecie spotkać się z grupą po zajęciach i zjeść razem kolację.
Dla chętnych muzyka na żywo w lokalach w mieście: reggae, jazz, muzyka afrykańska … podążajmy za rytmem, aby odkryć tętniące życiem nocne Lomé! (opcjonalnie – dodatkowy koszt)

Posiłki B – L – D

Nocleg Hotel Sarakawa lub Napolen Lagoon 3* lub podobny klasą (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 3 Z Lome do Kpalime (140km, ok 3-4h jazdy) - Togo
Z Lome przenosimy się do lasów tropikalnych otaczających Kpalime, miasto o bogatej przeszłości kolonialnej, które jest obecnie ważnym centrum handlu kakao i kawą. Popołudniowy spacer po lesie tropikalnym. Pod okiem lokalnego entomologa poznamy endemiczne motyle i kolorowe owady.

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Parc Residence lub podobny (pokoje z lazienkami I klimatyzacją)

Dzień 4 Taniec ognia. Kpalime-Sokode (320km, ok 5h jazdy) - Togo
Kierujemy sie na północ. Przystajemy w Atakpame, typowym afrykańskim miasteczku, położonym na wzgórzach, w którym można znaleźć i zakupić wszelkie produkty pochodzące z nieodległych lasów. Atakpame było pierwotnie zamieszkane przez ludy Ewe i Joruba. W XIX wieku tędy przebiegała główna linia kolejowa z Lome do Blitta, a teraz jest sercem regionu, gdzie dzięki zręcznej pracy na małych krosnach tkackich, mężczyźni tworzą duże tkaniny o jasnych kolorach zwaną „Kente”.

Jedziemy dalej na północ, odwiedzając po drodze niektóre wioski i lokalne targi. Mieszkańcy pochodzili pierwotnie z północy kraju i zachowali wciąż swoje tradycje. Wieczorem przyjeżdżamy do wioski ludu Tem aby zobaczyć Taniec Ognia. W centrum wioski wielki ogień oświetla uczestników. Tańczą do hipnotycznego rytmu a później chodzą po żarzących się węglach, podnoszą żarzące się węgle, przesuwając je nad ciałem i wkładając do ust – wszystko bez oznak paniki, lęku czy bólu. Odwaga? Autosugestia? Magia? Czy może fetysze chronią ich przed bólem?

Posiłki B – L - D

Nocleg Hotel Central lub podobny ( pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 5 Lud Bassar. Sokode-Defale (230km, ok 5h jazdy) - Togo
Dalej na zachód odwiedzamy region zamieszkały przez lud Bassar. Mieszkają w dużych glinianych domach ze stożkowymi dachami i dzierżą sekret bardzo starego procesu produkcji żelaza - będący połączeniem geologii i alchemii. Na przykład, stare kobiety są jedynymi, które mogą wspinać się po górach otaczających wioski, gdzie zbierają kamienie zawierające żelazo, a mężczyźni nie mogą być aktywni seksualnie podczas procesu topienia, jeśli chcą, aby cały proces przebiegł pomyślnie. Spotkamy się także z tradycyjnymi naczelnikami Bassar,

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Defale lub podobny (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 6 Lud Kabye – wokół Defale - Togo
Droga przez pagórkowate regiony oferuje atrakcyjne krajobrazy. Odwiedzamy region wokół masywu Kabye, zamieszkany przez lud o tej samej nazwie. Ich domy nazywane są „Soukala” - są to grupy chat połączone murem. W każdym domu mieszka jedna, patriarchalna rodzina. Bardzo interesujące – Kabye to kowale, którzy nadal pracują z ciężkimi kamieniami zamiast młotów. Kobiety zaś wykonują tradycyjną ceramikę i chaarakterystyczne podłogi w chatach, wykonane w starym stylu z kawałków swojej ceramiki.

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Defale lub podobny (pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 7 Gliniane zamki. Defale-Natitingou (200km, ok 5h jazdy) – Togo i Benin
Wjeżdżamy do Beninu. Jesteśmy w Górach Atakora. Somba & Tamberma - są to małe średniowieczne zamki - jeden z najpiękniejszych przykładów tradycyjnej architektury afrykańskiej. Ich styl zachwycił awangardowego architekta Le Corbusiera, który nazwał je „rzeżbioną architekturą”. Domy są ręcznie budowane, glina warstwa po warstwie z dodatkami w postaci okrągłych kulek mułu. O silnych wierzeniach animistycznych mieszkańców świadczą duże kapliczki - o formie fallicznej - przy wejściu do domów. Za zgodą starszych wchodzimy do ich domów, aby lepiej zrozumieć ich styl życia. Ich domy są projekcją kosmologii - parter, z jego ciemnością, reprezentuje śmierć i jest miejscem przodków; drugie piętro, otwarte na niebo, reprezentuje życie i jest miejscem, w którym babcie opiekuja się noworodkami, dopóki „nie dowiedzą się”, który przodek powrócił pod jego postacią do nowego życia - tylko wtedy dziecko będzie mogło zejść z tarasu. Rodzina, zapasy żywności i różne rzeczy - trzymane są w ufortyfikowanym domu, dla bezpieczeństwa i przetrwania w przypadku ataku wrogów. Przez wieki mieszkańcy szukali schronienia w górach Atakor, aby uciec przed muzułmańskimi handlarzami niewolników z północy.

Spotkamy się z ludem Betammaribe (alias Somba), którzy żyją w tym samym naturalnym środowisku gór Atakora, jak Tamberma. Podobnie budują również ładne zamki z gliny, jednak w przeciwieństwie do Tambermy, mają bardzo sugestywne rytuały inicjacyjne. Młodzi mężczyźni w wieku od 18 do 20 lat mają brzuchy ozdobiane delikatnymi i złożonymi wzorami geometrycznymi. To skaryfikacje. Są głęboko przekonani, że te blizny są jedynym sposobem, aby stać się „prawdziwymi” mężczyznami. Dziewczęta również przechodzą rytuał skaryfikacji, ale w ich przypadku robią to później - w wieku 20-22 lat. Jeśli dziecko zostanie poczęte przed tą inicjacją, skaryfikacja jest przeprowadzana na początku ciąży, ponieważ brak blizn może stać się szkodliwy w procesie porodu. Wielka liczba bardzo cienkich blizn na twarzach to znak, że są Betammaribe.

Posiłki: B – L - D

Nocleg Hotel Tata Somba lub podobny

Dzień 8 Taneka. Z Natitingou do Dassa (350 km – czas jazdy 8 hr) – Benin
Dojeżdżamy do obozu Fulanów. Fulanie to głównie pasterze. Mężczyźni przemieszczają się ze swoimi stadami, a kobiety opiekują się obozem, doją krowy i produkują masło na sprzedaż. Fulanie słyną z urody. W rzeczywistości słowo „Fulani” oznacza „piękno”. Piękne tatuaże na twarzy wysyłają wiadomości do osób, które rozumieją ich język; piękne smukłe ciała na straży swoich stad, wyglądające jak kropka na horyzoncie, piękne oczy kontemplujące tak wiele krajobrazów podczas wędrówek w poszukiwaniu pastwisk dla ich zwierząt. Ich piękno jest proporcjonalne do ich powolności. Tajemnicze postacie: wydają się być wolniejsze niż ktokolwiek inny, a jednocześnie poruszają się bardziej dystyngowanie niż ktokolwiek inny. Oto tajemnica ludzi, którzy nauczyli się oswajać czas i przestrzeń, historię i geografię.

Po południu zwiedzamy stare wioski Taneka położone na górze o tej samej nazwie. Wsie składają się z okrągłych ceglanych chat, pokrytych stożkowym dachem. Górna część wioski jest zamieszkana przez młodzież w okresie inicjacji i przez szamanów, okrytych kozimi skórami i z nieodłaczną fajką. Ten lud zamieszkuje na miejscu, którego oryginalni mieszkańcy (pochodzący z plemienia Kabye) wywędrowali w góry w IX wieku. Od tego czasu przywędrowały tu kolejne, tworząc kulturowy tygiel - każda grupa zachowała swoje własne kulty i obrzędy inicjacyjne, a także własne instytucje religijne i polityczne. Będziemy wędrować pośród wiosek, ścieżkami wytyczonymi wokół skał i tajemniczych rzeźbionych znaków. Możemy spotkać młodych, ubranych jedynie w przepaski i amulety lub starszych kapłanów ubranych w skóry. Taneka wierzą, że aby stać się mężczyzną, potrzeba czasu, cierpliwości i wielu poświęceń. Inicjacja jest procesem życiowym rozciągniętym w czasie, a nie punktem dzielącym życie na “przed” i “po”. Jedziemy na południe. Zobaczymy animistyczną “kaplicę” Savalou

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Jeko lub podobny (wszystkie pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 9 Brama do krainy vodoo. Okolice Dassa – jazda ok 80km, 2h – Benin

Dassa jest siedzibą starego królestwa założonego przez Olofina w 1385 r. W mieście są nadal miejsca pamiętające panowanie tej długowiecznej dynastii. Spacer po wzgórzach zabierze nas do świętego miejsca, w którym kiedyś chowano królów - do dziś jest ono chronione przez kilka bóstw voodoo. Spotkamy się z lokalnym naczelnikiem. Po południu zabaczymy maski Egun. Reprezentują duchy zmarłych i według miejscowej ludności „są” zmarłymi. Mężczyźni w maskach reprezentujących Egun inicjują obrzędy. Ubrani w jaskrawe kolorowe ubrania wychodzą z lasu i idą procesją ulicami wioski, skacząc w kierunku każdego głupiego widza, który odważy się podejść zbyt blisko. Nie chcesz żeby Egun cię dotknął, ponieważ jeśli to zrobi, istnieje niebezpieczeństwo śmierci - więc uważaj! Niektóre osoby dotknięte przez Egun natychmiast zapadają się pod ziemię, ale na szczęście szybko się regenerują. Po przybyciu do wioski maski wykonują rodzaj walki byków, która ma na celu wzbudzenie strachu i szacunku.

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Jeko lub podobny (wszystkie pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 10 Afrykańskie Królestwa – z Dassa do Abomey (100 km – czas jazdy 2h) – Benin
Jedziemy do Abomey gdzie zobaczymy Pałac Królewski. Ściany pałacu są udekorowane reliefami-symbolami dawnych królów Dahomeju. W szczycie swej potęgi król miał w swoim haremie 4 tys żon. Teraz znajduje się tu muzeum wpisane na listę UNESCO, gdzie można zobaczyć należące do dawnych królów: trony, ołtarze, posągi, stroje i broń.

Wielkość i siła Dahomeju bazowały na handlu niewolnikami – Dahomej był w ciągłym stanie wojny z sąsiadami i król zdobywał tysiące jeńców, których sprzedawał jako niewolników. W skład armii królewskiej wchodził żeński batalion, który słynął ze swej odwagi i okrutneści. W centrum królewskiego dziedzińca jest świątynia, zbudowana z mieszanki gliny i złotego pyłu ugniecionego z krwią tysięcy ludzkich ofiar. Historycy lubią podkreślać „świecki” aspekt panowania króla. Chociaż króla nie uważano za boga ani kapłana, ale składano na jego grobie wiele ludzkich ofiar. Władcy Dahomeju cieszyli się poważaniem - pod koniec XVIII wieku królowie Francji i Dahomeju wymienili się swymi przedstawicielami dyplomatycznymi.

Po południu zobaczymy spektakularne maski do tańca - Gelede.
Gelede jest jednocześnie kultem, tajnym stowarzyszeniem i maską. Przede wszystkim jest to kult Oudua: wielkiego bóstwa, uosabiającego starą Matkę-Ziemię. Gelede jest także córką Ouguna, boga żelaza i jednym z głównych bogów religii voodoo w południowym Beninie. Ale Gelede jest także tajnym stowarzyszeniem, które trzyma maski Gelede i organizuje specjalne tańce. Przedstawienia Gelede przypominają nasz zachodni „teatr”, w którym każda maska przedstawia postać, często humorystyczną lub ironiczną. Ten teatralny aspekt masek ma za zadanie edukować, a nie tylko bawić wioskę. Żelowa maska ma kobiece rysy, ale jest noszona przez mężczyzn, przebranych za kobiety i tańczących w niesamowity sposób: zespół złożony jest z ponad 20 pieśniarzy, tańczących w dużym kręgu z dwoma dużymi bębnami pośrodku. Otaczony jest publicznością, szczęśliwą i podekscytowaną, śpiewającą, śmiejącą się i klaszczącą w dłonie.

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Sun City lub podobny

Dzień 11 Na palach– z Abomey do Cotonou (150 km – czas jazdy 3h) – Benin
Przepływamy łodziami motorowymi jezioro Nokwe i dopływamy do Ganvié, największej i najładniejszej w Afryce miejscowości zbudowanej na palach na jeziorze. Około 25000 mieskańców z ludu Tofinou zbudowało tu swoje swoje domy na tekowych palach. Trudnią się głównie rybołówstwem. Życie codzienne spędzają po dużej części w łodziach wiosłując swoimi kolorowymi wiosłami. W tych łodziach mężczyźni łowią ryby, kobiety handlują na wodnym targu a dzieci płyna do szkoły.

Miasto Cotonou pogrąża się w ciągłym chaosie ruchu spowodowanym przez tysiące zemidjanów (taksówkarzy) ubranych w fioletowe lub żółte uniformy. W rezultacie miasto podąża za rytmem sygnalizacji świetlnej, zatrzymując i ponownie uruchamiając zemidjany w całym mieście. To show o rzadkiej intensywności!
Wizyta w fundacji Zinsou: Jest to pierwsza prywatna benińska fundacja poświęcona współczesnej sztuce afrykańskiej. Została utworzona w czerwcu 2005 r. Fundacja Zinsou, pozostaje głęboko zaangażowana w działalność kulturalną i społeczną. Zobaczymy wystawę, w której eksponaty pochodzą ze złotej ery królestwa znad Zatoki Gwinejskiej.

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Du Lac lub podobny (wszystkie pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 12 Festival Voodoo - Benin
Każdego 10 stycznia w Beninie odbywają się uroczystości, honorujące tradycyjną religię i wszystkie związane z nią kulty. W szczególności okolice Ouidah są miejscem, gdzie odbywają się dziesiątki ceremonii voodoo, gromadzące tysiące adeptów kultu, tradycyjnych wodzów i kapłanów fetyszy. Sam Festiwal trwa 3h i główne pokazy odbywają się przeważnie w godzinach 10-13.

Ouidah zostało zdobyte w XVIIIw przez Królestwo Dahomeju i stało się jednym z głównych portów niewolniczych. Dzisiaj Ouidah to afro-brazylijska architektura. Tutaj Świątynia Pytonów stoi twarza w twarz z katolicką katedrą. Wyluzowany styl życia mieszkańców harmonizuje z grzmotem odległych fal i rytmem bębnów - ponadczasową atmosferą Bruce'a Chatwina opisaną w jego książce „Wicekról Ouidah”. Do obejrzenia Festiwalu Voodoo wybierzemy najlepsze miejscowości - festiwal odbywa się w całym regionie wokół Ouidah.

Dzisiaj lub następnego dnia - w odległej, ukrytej wiosce dołączymy do ceremonii Voodoo: szalony rytm bębnów i śpiewy adeptów pomagają wzywać ducha voodoo, który następnie przejmuje w posiadanie niektórych tancerzy. Popadają w głęboki trans: oczy się wywracają, grymasy, drgawki, brak wrażliwości na ogień lub ból. Sakpata, Heviesso, Mami Water to tylko niektóre z bóstw voodoo, które mogą się pojawić. W tej wąskiej wiosce, otoczonej magiczną atmosferą ceremonii, w końcu zrozumiemy, co ludzie mają na myśli, mówiąc: „W waszych kościołach modlicie się do Boga; w naszym sanktuarium voodoo stajemy się Bogiem! ”

Posiłki B – L - D

Nocleg: Hotel Du Lac lub podobny (wszystkie pokoje z łazienkami i klimatyzacją)

Dzień 13 W Sercu krainy voodoo – z Cotonou do Lome (150km, 5h jazdy) – Benin, Togo,
Wzdłuż wybrzeży Togo i Beninu voodoo jest religią przekazaną przez przodków i nadal jest żarliwie praktykowana. Chociaż według wielu ludzi Zachodu voodoo jest tylko wulgarną formą czarnej magii, w rzeczywistości voodoo jest prawdziwą religią, znacznie bogatszą i bardziej złożoną niż ludzie często myślą.

Przekraczmy granicę z Togo. Przejazd na lotnisko do Lome. Odlot

Dzień 13 Warszawa
Przylot do domu


B – śniadanie L – lunch D – kolacja *) atrakcje opcjonalne

Początek i koniec imprezy turystycznej: lotnisko Lome, Togo

Przybliżona liczebność grupy: 9-15 osób

Wymagania językowe uczestników: poprawne i kulturalne posługiwanie się językiem polskim

Informacja o dostępności usług turystycznych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej: Impreza nie jest dostępna dla osób poruszających się na wózkach

2. Informacje na temat ceny i sposobu płatności

Cena Imprezy: jak w tekście głównym umowy

Terminy płatności: jak w tekście głównym umowy

Decyduje data uznania rachunku bankowego Organizatora. W przypadku zgłoszenia w terminie późniejszym niż terminy wpłat poszczególnych rat, należy jednorazowo wpłacić łączną sumę rat zapadających przed terminem zgłoszenia.

Sposób płatności: Przelew bankowy. Jeśli w cenie imprezy turystycznej występują kwoty walutowe - należy przeliczyć na złotówki według kursu średniego NBP w dniu wpłaty.. Tabele kursów walut NBP . są publikowane na stronie internetowej www.nbp.pl . Kwoty wyrażone w EURO (EUR) oraz w dolarach USA (USD) można również wpłacać bezpośrednio na poniższe rachunki walutowe

Numery rachunków bankowych Organizatora:

Numer rachunku dla wpłat złotówkowych (PLN): 14 1750 0012 0000 0000 3984 6578

Numer rachunku dla wpłat w EUR (Euro): 89 1750 0012 0000 0000 3984 6586

Numer rachunku dla wpłat w USD (dolarach USA): 67 1750 0012 0000 0000 3984 6594

kod SWIFT banku: PPABPLPKXXX Bank: Bank BNP Paribas Polska

Świadczenia zawarte w cenie:

  • pilot polski
  • transfer z/na lotnisko w Lome i w Accra
  • przejazdy mikrobusem Toyota Coaster
  • lokalny przewodnik
  • wycieczki i zwiedzanie jak w programie
  • noclegi w pokojach 2os z łazienkami w hotelach
  • wszystkie posiłki opisane w programie
  • woda mineralna w busie
  • wstępy
  • lokalne podatki
  • ubezpieczenie AXA KONTYNENTY KL 30 tys euro, NNW 4 tys euro

Usługi nie zawarte w cenie:

  • lot międzynardowy (ok. 4000zł z Warszawy, ok. 3000zł z Berlina)
  • wizy – łącznie ok. 80-100eur
  • woda mineralna i drinki podczas posiłków
  • wieczór muzyczny w Lome
  • usługi tragarzy
  • opłaty za fotografowanie
  • tipy

Sposób płatności za usługi nie zawarte w cenie:

  • bilet lotniczy – przelewem agentowi lotniczemu bądź kartą płatniczą
  • woda, napoje – gotówką sprzedawcom w sklepach i restauracjach
  • wizy – gotówką bądź kartą kredytową bądź przelewem
  • tipy – gotówką

W przypadku, gdy płatność w walucie obcej następuje gotówką w kraju docelowym, Podróżny powinien przekazać gotówkę w określonej wyżej walucie lokalnym usługodawcom za usługi przez nich świadczone.

Realizacja Imprezy jest uzależniona od liczby zgłoszeń

Minimalna liczba osób wymaganych, aby Impreza się odbyła: 9

Termin powiadomienia podróżnego na piśmie o ewentualnym odwołaniu Imprezy z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń:

a) 20 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej trwającej ponad 6 dni,

b) 7 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej trwającej 2–6 dni,

c) 48 godzin przed rozpoczęciem imprezy turystycznej trwającej krócej niż 2 dni.

W przypadku odwołania Imprezy z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń Organizator pisemnie zawiadamia Klienta oraz Podróżnego o fakcie odwołania Imprezy poprzez wysłanie wiadomości na adres poczty elektronicznej lub listownie.

Podróżny posiada prawo do rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej w każdym momencie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.

Wysokość opłaty za rozwiązanie przez Podróżnego Umowy: 9900pln

Informacje o przepisach paszportowych: Paszport ważny minimum 1 rok od daty powrotu. Powinien mieć co najmniej 7 wolnych stron

Informacje o przepisach wizowych: Togo – wiza na dwa wjazy; Benin - single entry wiza; łaczny koszt wiz ok. 80-100eur. Na uzyskanie wiz potrzeba co najmniej ok. 3 tygodnie czasu

Informacje o przepisach sanitarnych: Obowiązkowe szczepienie przeciwko żółtej febrze. Trzeba wziąć ze soba żółta książeczkę szczepień ochronnych. Konieczna profilaktyka antymalaryczna. Zalecane szczepienei przeciwko tężcowi i żółtaczkom typu „A” i „B” Szczegółowych informacji mozna zasięgnąć w Poradni Chorób Tropikalnych  albo w Punkcie Szczepień Sanepid-u. Zalecamy sprawdzenie aktualnych informacji publikowanych w sekcji „Wypoczynek – zdrowie w podróży” strony internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www.gis.gov.pl ). Informacje o przepisach sanitarnych związanych z epidemią covid19 będziemy dostarczać na bieżąco, ponieważ nieustannie się zmieniają.

Wymagania zdrowotne dotyczące udziału w Imprezie: Wymagana jest jedynie ogólna sprawność ruchowa. Nie można chorowac na chorobę covid19.

Informacje praktyczne w zakresie ochrony zdrowia przed i w czasie podróży, w tym zalecenia dotyczące szczepionek można sprawdzić na stronach internetowych Uniwersyteckiego Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni ( www.ucmmit.gdynia.pl). Jeśli Podróżny choruje na choroby przewlekłe, to aby ubezpieczenie było skuteczne Podróżny powinien wykupić dodatkową opcję ubezpieczenia uwzględniającą ten fakt.

3. Informacje o ubezpieczeniach

Nazwa Ubezpieczyciela: AXA Ubezpieczenia Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji S.A.

Adres Ubezpieczyciela: 00-867 Warszawa, ul. Chłodna 51

Informacje o ubezpieczeniach obowiązkowych, zapewnianych przez Organizatora: Na mocy umowy generalnej ubezpieczenia nr 5142270 z dnia 28.05.2018 roku, zawartej pomiędzy AXA Ubezpieczenia Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji SA a Organizatorem, każdy Podróżny jest zgłoszony do AXA Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji SA, zgodnie z postanowieniami umowy generalnej i objęty jest ubezpieczeniem od kosztów leczenia (KL) oraz następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) zaistniałych w czasie trwania Imprezy.

Suma ubezpieczeniowa kosztów leczenia (KL): 100.000 euro

Suma ubezpieczeniowa następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW): 4 000 euro

Informacje o ubezpieczeniach dobrowolnych, które może wykupić Podróżny: Jeśli Podróżny choruje na choroby przewlekłe lub zamierza (we własnym zakresie) uprawiać sporty ekstremalne, to aby ubezpieczenie było skuteczne Podróżny powinien wykupić dodatkowe opcje obejmujące powyższe ryzyka. Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z imprezy. Ogólne warunki tego ubezpieczenia stanowią załącznik nr 4 do Umowy

4. Podmiot zapewniający ochronę na wypadek niewypłacalności

Nazwa: AXA Ubezpieczenia Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji S.A.

Adres: 00-867 Warszawa, ul. Chłodna 51

Numer rejestrowy: KRS 271543

Dane kontaktowe: Telefon: +48 22 555 00 00 Fax: +48 22 555 05 00 www.axa.pl

5. Informacje dodatkowe

Wizy: Togo – wiza na dwa wjazy; Benin - single entry wiza; łaczny koszt ok. 80-100eur

Szczepienia: żółta febra - obowiązkowa; malaria – rekomendowana profilaktyka.

Posiłki: lunch,piknik lub w lokalnych restauracjach (tourist menu); kolacje w restauracjach hotelowych (tourist menu)

Bagaż: max 20 kg w miękkich torbach

Transport: mikrobus

Czasy przejazdów: podane w programie czasy dotyczą czystej jazdy – nie sa wpliczone przystanki czy zwiedzanie.

W zależności od pogody trasa może być modyfikowana

W trakcie wyjazdy na miejscu granice lądowe są przekraczane wielokrotnie. Zważywszy na charakter afrykańskich granic, mogą wystąpić opóźnienia – prosimy o uzbrojenie się w cierpliwość.

Miejscowość i kod pocztowy *

Masz pytania dotyczące wyjazdu? Napisz do nas.